The onion a. v. club | www.theonionavclub.com

Eddie Vedder rozpráva o sláve, politike a politike slávy

Načasovanie vzniku Pearl Jam nielen že vynieslo kapelu k veľkej sláve, ale ju skoro aj zničilo. Hoci boli zavrhnutí mnohými (aj slávnym Kurtom Cobainom), rýchlo sa stali najväčšou seattleskou kapelou, a ich debutový album prekonal v predajnosti dokonca aj Nevermind (Nirvana). Ocitli sa tvárou v tvár obrovskej komerčnej sláve a urobili niečo neuveriteľné: Pokúsili sa zachovať si zdravý rozum tým, že sa stanú menej slávnymi. Odmietli natáčanie ďalších videí a tiež väčšinu rozhovorov, čo viedlo k špekulatívnym článkom plných klebiet vrátane nechutného Rolling Stones, ktorý uverejnil protestné listy Courtney Love a Michaela Stipe. Potom, v roku 1994 viedli zdanlivo beznádejnú vojnu proti Ticketmaster, ktorý prekazil turné. Ale hudobná reakcia skupiny na úspech bola predsa len pozoruhodná: Vyprodukovali tri napodiv silné albumy – Vs. (1993), Vitalogy (1994), a No Code (1996) – ktoré sa zdali byť oveľa hlbšie ako Ten. Vitalogy je zvlášť vyspelý, presahujúc od punkovo-inšpirovaných rockových skladieb cez balady po neočakávané experimentovanie. Napriek skvelým albumom a výborným živým vystúpeniam sa Pearl Jam podarilo vrátiť slávu na kontrolovateľnú hladinu. Kvôli istým tlakom boli albumy Yeald (1998) a Binaural (2000) značne voľnejšie (a menej zaujímavé), a našli si svoje vyhradené publikum presne ako to kapela chcela. Čiastočne odriekli tlač a televíziu a boli tak schopní preniesť časť ich energie od popularity k viac tvorivým výsledkom. A toto sa ukázalo na predajnosti fantastického Riot Act, vinikajúceho rockového albumu, ktorý útočí aj na politiku. The Onion A.V. Club nedávno urobil rozhovor s tlačou-unudeným ale prívetivým Eddiem Vedderom o sláve, politike a o politike slávy.

The Onion: Aký je tvoj postoj k všetkým týmto rozhovorom pre tlač? Urobil si ich dnes už veľa?

Eddie Vedder: Toto je tretie interview za tento deň a už som ich urobil mnoho po minulé týždne tu a aj inde. V tomto momente mám problém prísť na to, ako povedať niektoré veci. Som z toho už trochu vyčerpaný. Viem, ako sa cítim, ale v tejto chvíli...Bolo to dosť náročné dokončiť album. Bolo mi tak: „Ok, fajn, je po tom. Povedal som všetko, čo som chcel povedať.“

O: Kedy si si po prvý krát naozaj uvedomil, že sa Pearl Jam stal známou kapelou? Veľa sa Ťa už pýtali na tvoj neskorší postoj k sláve, ale bolo niekedy pre teba všetko oveľa viac vzrušujúce alebo jednoduchšie?

EV: Pamätám sa na to, aké to bolo vzrušujúce byť v štúdiu s peknými nahrávacými prístrojmi a vedieť, že tam budeme dva, možno tri týždne. Vyzeralo to ako naozajstný vzrušujúci začiatok. Tak sa mi zdá, že naším cieľom bolo vtedy jedno číslo : 40 000...Pamätám sa, že ak ste dosiahli 40 000 predaných nosičov, dovolili vám urobiť ďalší album. To bol ten veľký cieľ, 40 000 (smiech).

O: Ale pri akom momente si si zrazu uvedomil, že sa Pearl Jam stával nebezpečne populárny?

EV: Boli sme na turné v Európe a na začiatku tohto turné sme natočili pár vecí pre videoklip k skladbe  „Jeremy“, no a predtým, ako sme sa vrátili domov to už bolo vonku. Potom sme hrali na Lollapalooze s ostatnými kapelami, s ktorými sme sa priatelili, ako Ministry a Soundgarden. Reakcia publika keď sme začali hrať sa zdala byť trochu mohutná. Zozačiatku to bolo vzrušujúce, ale na konci to až naháňalo strach...Chápeš? Spomínam si na jednu šou v Chicagu, šiel som s Chrisom Cornellom zo Soundgarden na vedľajšiu scénu za takým kopcom, kde sme si zahrali pár skladieb. A keď sme hrali práve jednu pesničku, z ničoho nič sa títo ľudia vynorili spoza kopca a hrnuli sa sem, ako keby to bola Custerova posledná zastávka na turné, alebo čo. Bolo to divné. Vzrušujúce, ale úplne nervujúce.

O: Očividne tu teda sú nejaké situácie, ktoré majú sklon znervózňovať Ťa. Môžeš teraz presne určiť veci, ktoré Ťa vyviedli z rovnováhy v situáciach, na ktoré si tak skoro nebol pripravený?

EV: Bože, sú to všetky veci, ktoré boli vtedy a sú aj teraz. Je to v istom spôsobe skoro ako zlý vzťah. Proste, práve sa rozhodneš, že nejakú vec urobíš do konca a nerozmýšľaš moc nad tým. Ja už dokonca ani neviem, ako sa v týchto dňoch cítim. A vtedy, keď sa to deje, je veľmi ťažké zdvihnúť hlavu hore, lebo to svetlo je tak jasné a silné a cítiš sa úplne klaustrofobicky z toho, čo ťa obklopuje. Je to ťažké mať prehľad o tom, kde si a čo máš robiť. Zrejme sa vám to stalo len raz, že ste zrazu nemali vôbec žiadnu kontrolu nad vecami. Keď sa zrazu z niečoho stane dačo tak veľké a často kopírované, ľudia si z toho začnú robiť srandu. Pamätám sa, ako som túžil po zmysle pre humor, ale to, odkiaľ sme prišli moc smiešne nebolo. Liz Smith v grungeovom oblečení vo Vanity Fair – to nebolo smiešne (smiech). Alebo Kmartové prílohy v nedeľných novinách s grungeovou módou pre deti. Vtedy to bol druh zábavy. My sme jednoducho prešli tým obdobím tak, že sme sa oddali tomu, čo sa nám páčilo robiť, ako robenie albumov a hranie naživo a nie takým nepodstatným veciam ako objavovať sa na televínych obrazovkách. Keď sa tak na to teraz pozerám, nevyzerá to také ťažké, ako to naozaj bolo. A teraz by ľudia najradšej toto obdobie buď velebili, alebo by ho robili oveľa horším než bolo, alebo by nás označili za tikajúce bomby pre tú dobu...Popravde to boli naozaj ťažké časy a my sme boli mladí ľudia, ktorí chceli robiť vždy tú správnu vec a splniť si svoj sen, ktorým bolo byť v kapele a robiť hudbu.

O: Vyzerá to, ako keby si myslel, že väčšina ľudí, ktorí sa stanú slávnymi, chce tú slávu len využiť a zabudnúť na všetky svoje etické zásady.

EV: Myslel som, že sa to pokúsim trocha priblížiť a že ako ľudská bytosť poviem: „Nie je to ľahké.“. Je ťažké hovoriť o tom a samozrejme, že vás môže napadnúť dačo podobné ako: „Na čo sa to on sťažuje?“. V skutočnosti je toto naozaj jedno z najlepších zamestnaní. Takto ale z toho nie je žiadne východisko. Stále, ako o tom hovorím je to bezvýchodiskové. Hádam by som aj vedel teraz dať nejakú radu, a bol by som aj schopný pomôcť niekomu prejsť si to, ale dosť týchto spomienok som už zamkol vo svojej hlave. Aj keď si myslíš, že ty sa nemeníš, ostatní ľudia sa menia ako si ťa tak všímajú. Možno práve to, že už nie sme v Seattli, že už nie sme súčasťou veľkého mesta, kde je každý vystavený...čomukoľvek, celému tomu lesku a kokaínu... (smiech).Tak práve to nám asi dosť pomohlo. Nie je to tak dávno, čo som povečeral s pár surfistami a rybármi, ktorých poznám a oni sa ma pýtali na kapelu – tie isté otázky, aké ty teraz. Moc o tom nevedeli, a pozerajúc sa na všetko späť po pár pohároch vína sa mi zdalo, že sme sa cez to dostali. Mal som pocit, akoby sme to celé dáko predsa len prežili.

O: Do akej miery podľa teba ovplyvňoval ten tlak hudbu, ktorú ste písali? Vitalogy je často opisované ako vrchol vašej tvorivej sily a je plné piesní práve o tomto tlaku.

EV: Myslím si, že to bolo normálnou súčasťou toho, o čo sme vtedy práve písali. Máš konkrétne na mysli pieseň „Not For You“?

O: „Corduroy“ vždy vyzeralo ako najviac priamočiara skladba.

EV: To hej, tá skladba bola založená na príbehu hnedej menšestrovej bundy, ktorú som vtedy nosil. Tuším som ju dostal kedysi za 12 dolárov a predaná bola za $650.(smiech). A potom tu bol zrazu chalan, oveľa krajší ako ja, v telke, ktorý sa podľa všetkého mal podobať na mňa, ako som v tej dobe vyzeral – s dlhými vlasmi a s vojenským tričkom. Dali ho do sitcomu General Hospital. A čo je na tom to najsmiešnejšie je to, že to bol Ricky Martin.

O: Vždy Ťa opisovali ako antirockovú hviezdu, ale to si protirečí s tým, čo robíš na pódiu.

EV: Myslím si, že každý z nás, nech má hocijakú pozíciu v kapele, je spokojný, hoci sú naše nároky pravdepodobne vyššie a viac rozmanité ako boli pred 10-timi rokmi. A mám ten dojem, že stále každú chvíľu neprestávame nad sebou žasnúť.(smiech) Veľká skupina ľudí reaguje na nás a podľa mňa sme schopní to oceniť a tiež uvedomiť si, aká je v tom sila. Nemyslím si, že by sme boli nejakí namyslení, lebo jedným z dôvodov, prečo ešte stále robíme albumy je to, že si stále myslíme, že môžu byť lepšie ako tie predošlé a tak je potom ľahké byť skromnými. Asi chápem tých ľudí, ktorí prídu dva-tri krát za týždeň za mnou len preto, aby mi povedali niečo milé. Denne dostanem toľko komplimentov, ktoré si vôbec nezaslúžim. Nepotrebujem sa predvádzať alebo rozprávať o tom, v čom som dobrý. A myslím si, že som to ani nikdy nerobil. Hlavne keď pracujeme na albumoch, keď robíme na Naderovej kampani, alebo na kampani Choice USA, alebo na veciach ako rodné listy pre adoptovaných...Môžeme tak darovať nejaké peniaze a čas, alebo použiť svoj hlas na podporu riešena problémov, ale vždy máme rešpekt pred ostatnými ľuďmi, ktorý naozaj chodia deň čo deň do práce. Je to ich práca, ktorú robia aby dostali svoj plat a okrem toho sa ešte snažia vyriešiť niektoré problémy, ktoré vyzerajú ako nevyriešiteľné.

O: Od vzniku kapely, ale hlavne v posledných rokoch si bol politicky aktívny, napríklad publikovaním Príručky pre slobodné žitie ( vydanie časopisu fanklubu Pearl Jam s príspevkami od Michaela Moore-a a Ralpha Nadera, popri ostatných). Nebojíš sa, že tak stratíš fanúšikov?

EV: Myslím si, že ak by som sa niekde objavil s tým, že nechcem nikoho stratiť svojím názorom, musel by som zmierniť svoje stanovisko alebo informáciu, ktorú zverejňujem do takej miery, že by to už stratilo silu dačo zmeniť. Je to riskantné, ale je to súčasťou vytvárania a zúčastňovania sa otvorených a čestných debát. Videl som už pár ohlasov v novinách, ktoré boli celkom drsné a tuším sa rozhorčovali, že ako sme sa mohli pridať k niekomu ako je Noam Chomsky. Ja osobne som na to nijako nereagoval, ale cítil som, ako keby tie fakty boli zavádzajúce. Netuším, či sa tu niekedy objaví napalovacia spoločnosť. Napísal som list na začiatku uvažovania o tom, že toto je vec, v ktorej by sme mohli dačo urobiť ešte počas formovania mienky a tak to ľudia proste musia akceptovať a zistiť, čo to pre nich znamená. Alebo, keď sme boli na minulom turné – naše posledné vystúpenie bolo deň pred voľbami prezidenta v r.2000 – na začiatku turné som pripomínal ľuďom, aby šli voliť. Vonku sme mali volebné transparenty, na ktorých bolo napísané: „Nejdeme vám hovoriť, koho máte voliť. Sformulujte si svoj hlas podľa seba a sledujte, či môžete dosiahnuť, aby politici rešpektovali váš hlas.“ Len sme chceli povzbudiť tých mladších, aby šli voliť. V novembri na Západnom Pobreží som stále hovoril: „Voľte Ralpha Nadera!“ (smiech)

O: Zmenili sa nejako výrazne tvoje politické názory od vzniku kapely?

EV: Mal som s tým viac osobných skúseností, ako napríklad to, že som sa zúčastnil pretekov pre Nadera, svedčiac o výsledku týchto pretekov – ako veľa ľudí ukázalo, akú mali energiu a potom vidiac reakciu v médiach. Alebo moje priateľstvo z minulosti s Howardom Zinnom, deliac sa o obyčajné radosti života, nie len o históriu a politiku...To bolo veľké plus. Myslím si, že som teraz viac vyrovnaný, múdrejší a plný nádeje ako som býval. Keď je proste niekto mladý a dostane sa sem, o pár rokov sa z toho stane frustrovaný - alebo o 6 mesiacov (smiech). Dnes mám v sebe o trochu viac nádeje a pochopil som, že veci sa nedajú zmeniť cez noc. Niekoľko rokov sme dosť intenzívne bojovali proti trestu smrti a teraz to bude už siedmy rok. Keď sme sa do toho vložili, mysleli sme si, že to potrvá rok, možno dva a už je to sedem rokov. Človek neustále dospieva, až kým pochopí, čo to bude vyžadovať a tak si zvyšuje svoju výdrž. Nedovolíš, aby ťa predsa pohltila beznádej, keď hľadáš zmenu.

O: Ako veľa času venuješ týmto tvojim aktivitám?

EV: Obvykle pondelky, stredy a štvrtky od desiatej do šiestej...(smiech) A cez prázdniny si dám voľno. Ale nie, ono je to spojené so všetkým, čo robíme. Tak poprvé, som hlavne v kapele a ako vedľajší účinok toho je, že skončím takmer bez hlasu a tak potom rozmýšľam, kde by som sa ešte mohol uplatniť. Teraz to vyzerá, ako keby toho bolo strašne veľa, hlavne odkedy si to ľudia začali všímať. Ale tiež je dôležité mať svoj vlastný život a tráviť čas mimo oboch týchto vecí, uvedomiť si, aké je to dôležité byť s ľuďmi, ktorých máš rád a robiť ostatné veci, ako maľovanie a tak. Podľa mňa je jediným rozumným spôsobom života to, že sa nerobíš zodpovedným za celú planétu a že robíš dačo pozitívne. Zdá sa, akoby to bolo nevyhnutné byť súčasťou spoločnosti. Z jednej strany sa ti môže zdať, že nezáleží na tom, čo sa v hudbe hovorí, alebo aký názor prezentuje, ale na druhej strane, najviac čo si môžeš želať je, aby sa aspoň pár semienok z toho ujalo. Žiadna hudba nikdy nezastaví vojnu. To, čo zastaví vojnu, je veľké množstvo vriec s mŕtvolami, alebo veľké množstvo protestujúcich ľudí v uliciach predtým, ako vojna začne.

O: Riot Act vyzerá byť viacej povzbudivý ako vaše posledné dva albumy – niečo medzi optimizmom a dezilúziou.

EV: Podľa mňa perfektne reprezentuje môj súčasný postoj. (smiech) Som optimistický, ale v dezilúzii, plný nádeje, ale frustrovaný. Je tam pieseň „Green Disease“. Niekedy počujem správy o platoch CEO a o platoch korporatívneho managenentu a je to pre mňa záhada, čím si môže niekto ospravedlniť to, ako veľa peňazí berie za cenu ľudského živobytia. Je to smiešne, ale stále som zvedavý, ako sa môžu tak ľahko rozhrešiť a užívať si svoje bohatstvo. Nechápem ich. A na konci tej piesne hovorím niečo, ako: “Môžeš sa pozrieť na tento svet srdcom a nie rozumom?“ Niečo z toho vychádza aj z hrania v kapele, ktorá je práve na turné a zdržuje sa obvykle v jednom z najkrajších hotelov. Tam môžeš vidieť na vlastné oči plytvanie majetkom a celé bohatstvo okolo, až si povieš: „Preboha!“ Potom sa to znižuje na umenie obchodovať. My dávame našu kreativitu do umenia, hudby a pár ostatných vecí, oni do umenia obchodovať. To proste nepochopím, keď vidia len čísla, ktoré predstavujú ľudí, ako sa môžu vyhnúť svedomiu a morálne sa s tým vyrovnať, že im zničia životy a nič im nenechajú. Podľa mňa je to násilný zločin. Je to rozhodne viac násilné ako predávanie marihuany.

O: Tak sa zdá, že na tomto albume sú viac osobnejšie piesne ako na predošlých dvoch – hlavne „Cropduster“ a „Ghost“.

EV: Pre mňa je „Cropduster“ tak trochu o životnom cykle, ktorého, či chceme alebo nie, sme všetci súčasťou. Odkiaľ to zo mňa, preboha, vyšlo? (smiech) Práve to bude len pár týždňov, čo som to počúval: „Seed to seedling, root to stem...the world thought me.“ („Od semienka po semenáčik, od koreňa po stonku...svet myslel mňa.“) Je to všetko o obrovskom ľudskom egu, ako keby to bola tá najpodstatnejšia vec na svete. Neviem, prečo to znie tak nerovnovážne. Keď sa to tak vezme, máme teraz silu zničiť ľudský život a staviame sa k tomu naozaj ako gavalieri – zľahčujeme to na veľké „Odhalenie síl Iraku“, ako keby to bolo v poriadku. Corral a George W. si vyhrnuli rukávy a najradšej by rýchlo urobili za niekým hrubú čiaru. Štve ma, že sa George Bush dostal do Bieleho domu a že Gore nebol schopný byť lepším kandidátom po ôsmich rokoch skvelej ekonómie, keď zastával tento úrad. A tiež ma štve to, že predtým sa hovorilo len o modrých šatách a my dokonca nemôžeme ani vyjsť von s informáciami a nechať ľudí pochopiť zodpovednosť Dicka Cheney-ho s Haliburtonom a jeho spoluzodpovednosť s ropou v Iraku, a obchody s ropou priamo so Saddámom Husseinom cez popredné spoločnosti, ktoré museli spolupracovať s Haliburtonom. Som sklamaný množstvom informácií, ktoré nevyzerajú, že by mali niekedy vyjsť najavo.

O: Myslíš, že sú na vine médiá, alebo apatická verejnosť?

EV: Z jednej strany áno, keď  si vezmeš to, čo sa píše o týchto konkrétnych informáciach, ktoré vychádzajú napovrch v New Zealand Herald a sú sotva spomenuté v New York Times, musí ťa napadnúť otázka, kde je to zmanipulované a kde tieto „filtre“ sú. Začal som to hlľadať tak, že som sledoval, ako kolujú peniaze a hneď v tom začalo byť jasnejšie...ako napríklad General Electronic, ktorá vlastní tú spoločnosť na výrobu bômb a sú za vojnu. OK, zdá sa, že to dáva zmysel.

O: Nahrávate pod väčšou značkou, v podstate pracujete pre obrovskú spoločnosť. Netrápi Ťa to v kontexte s tvojim politickým presvedčením?

EV: Snažíme sa udržať si kladný vzťah, ale tak sa zdá, že sme kapela, s ktorou sa dosť ťažko spolupracuje, a to aj preto, lebo nemáme na všetko rovnaký názor. Asi si vo všeobecnosti myslia, že sa pokúšame sabotovať našu kariéru. (smiech)

O: A pokúšate sa?

EV: Občas určite. Myslím si, že je to naše právo, alebo aspoň z časti. Podľa mňa naše objavenie bolo vždy prenikanie spoza hraníc. Asi s tým trochu prestanem.

O: Vždy si sa zaujímal o hudbu a brával si so sebou kapely ako The Frogs a Mudhoney na turné Pearl Jam. Čo Ťa zaujíma teraz?

EV: Sleater-Kinney má práve vynikajúci album. Stále počúvam kazetu Fugazi, ktorá vyšla pred rokom. Alebo nový album Sonic Youth. Týpek, ktorý pracuje so Sonic Youth, Jim O‘Rourke, má celý katalóg, ktorý som si veľmi podrobne preštudoval. On je naozaj iný, jedinečný. Alebo Wilco, s ktorým Jim niekedy spolupracoval. Veľa rokov som počúval Cat Power a podľa mňa vydá tento rok nový album...A práve som dostal nový album Chrisa Cornella Audioslave a zatiaľ sa to zdá byť dosť silné.

O: Je niekto, s kým by si chcel spolupracovať mimo Pearl Jam?

EV: Momentálne Cat Power, dodal som jej niekoľko vecí na nový album. Zavrieme sa do izby a spievame spolu, a to jeden zo zlatých klincov minulého roka – alebo tohoto? Asi tohoto. Zrejme tam budem pod pseudonymom. Asi to malo byť tajné. (smiech) Beck so mnou urobil pieseň Everly Brothers v Los Angels. Je to zábavné spievať s ďalšími luďmi, ktorí sú naozaj dobrí speváci. Je v tom až dačo veľmi dojímavé pri splietaní viacerých vokálov.

O: Nechcem otvárať staré rany, ale práve vychádzajú Kurtové denníky. Aký máš názor na ten nápad vydať ich a hlavne na tie časti, ktoré kritizujú Pearl Jam?

EV: My sme boli spoloční predstavitelia Seattlu, alebo také dačo? Podľa mňa, nech mal vtedy hocijaké informácie, a nech o nás už hovorili vtedy hocičo, pre nás to nevyznelo ako hra. Je možné, že som mohol vtedy pravdepodobne dáko súvisieť s tým jeho dojmom, ktorý sa mu zrodil v hlave. Boli to divné časy - v nahrávacom priemysle sa točil okolo všetkého hnusný oportunizmus a kto mohol, zo Seattlu vypadol. Vtedy nás to dosť trápilo, a ak v tom bude napísané, prečo sme mu vadili, potom to budem môcť dáko pochopiť.

O: A čo si myslíš o publikovaní niečoho podobného vo všeobecnosti? Na jednej strane by si si asi rád prečítal niečo ako denník Boba Dylana, alebo Jima Morrisona, ale denník Kurta Cobaina sa zdá byť príšerne blízky.

EV: Strávil som nejaký ten čas s Kristom Novoselicom a Daveom Grohlom a rád som počúval ich kapelu, ale pokiaľ ide o albumy Nirvany, stále sa mi to ťažko počúva, lebo mi to stále pripomína veľmi traumatizujúcu epizódu. Ešte som sa nevyrovnal so skutočnosťou, ako to vtedy dopadlo. A doslova neznášam komentovať to, lebo Krist, Dave a ďalší jeho bližší priatelia by o tom pravdepodobne mali viacej čo povedať. Ale čo sa mňa týka, boli to pre mňa naozaj ťažké časy. A stále sa to vracia. A došiel som iba na to, že v takýchto situáciach nie je na vine nikto. Zvykol som predtým dávať niekomu za vinu to, že sa cez to nevedel preniesť – teraz mám na mysli závislosť – ale nedávno som mal pár skúseností, od ktorých už neviním nikoho. Mohlo sa to stať každému.


 preložila: Lenka

 do článkov | na hlavnú stránku