Pearl Jam
Skupina Pearl Jam je spoločne s Nirvanou
zodpovedná za spopularizovanie seattleovského zvuku a štýlu, ktorý
dostal pomenovanie „grunge“. Ovplyvnení hudbou Led Zeppelin,
produkovali skladby, v ktorých dominovali masívne ťažké gitarové
riffy a vášnivý spev charizmatického Eddieho Veddera. Prešli z
temnej masy neznámych kapiel na žiarivé svetlo superúspechu vďaka
svojim prvým dvom albumom, z ktorých sa predalo omnoho viac než 10
miliónov kusov. Korene Pearl Jam siahajú hlboko do minulosti hudobnej
scény v Seattle. Niekedy uprostred 80. rokov boli Jeff Ament a Stone
Gossard členmi miestnej kapely Green River. Tá sa rozpadla v roku
1987. Polovica zostavy založila Mudhoney, zatiaľ čo Gossard a Ament
sa pridali k veľmi talentovanému spevákovi Andrewovi Woodovi a pričinili
sa o vznik spolku Mother Love Bone, ktorý medzi prvými z raných
seattleských skupín podpísal nahrávaciu zmluvu s veľkým vydavateľstvom.
Mother Love Bone bola po vydaní singla a EP na pokraji prelomového úspechu,
keď spevák Wood si v roku 1990 vpichol prisilnú substanciu a zomrel
na predávkovanie heroínom. To spravilo kapele veľký škrt cez rozpočet.
Mercury Records žiadala Gossarda a Amenta (s gitaristom Bruceom
Fairweatherom a bubeníkom Gregom Gilmoreom), aby nahrali album s novým
spevákom, ale skupina odmietla.
Koncom roku 1990 začali Ament, a seattleský rockový veterán Mike
McCready pracovať na demonahrávkach. Rozosielali svojim priateľom
kazety s demom v nádeji, že sa dostanú do správnych rúk. Jedným z
tých priateľov bol aj bubeník Red Hot Chili Peppers, Jack Irons. On
doručil kazetu Eddiemu Vedderovi, svojmu známemu zo San Diega. Vedder
po nociach skladal a spieval s kapelou Bad Radio, cez deň pracoval na
benzínovom čerpadle. Bol na speváka dosť hanblivý. Často
vystupoval v maske, aby sa nemusel pozerať na divákov. Gossardove
demonahrávky sa mu veľmi zapáčili a o pár dní mu pri surfovaní
napadli slová piesne „Dollar Short“, ktorá je podľa sloganu v
refréne známejšia ako „Alive“. Je to skvost, ozdoba i tak skvelého
albumu „Ten“, o ktorom mnohí kritici hovoria, že nemá slabé
miesto. Vedder napísal a naspieval texty do štyroch skladieb a obratom
ich poslal späť. Jeho spev i texty urobili na dvojicu Ament - Gossard
hlboký dojem a pozvali ho o dva týždne na jam session do do Seattlu.
Hneď tu aj zostal, lebo si padol so zbytkom kapely do oka. Okamžite začali
písať skladby a nahrávať. Hektická práca trvala päť dní. Na šiesty
deň už po prvý raz vystupovali s novým repertoárom na verejnosti. Vďaka
známostiam z pôsobenia v Mother Love Bone a narastajúcemu záujmu o
seattleskú hudobnú scénu začiatkom roka 1991 došlo k podpísaniu
zmluvy s Epic Records. Zostava Gossard, Ament, McCready, hneď pozvali
Veddera k spolupráci na vedľajšom projekte „Temple Of The Dog“,
ku ktorému sa neskôr pridali i Chris Cornell a Matt Cameron zo
Soundgarden. Nahrali spomienkový album venovaný Andrewovi Woodovi (5.,
1992). Bola to vec, ktorú z úcty k Woodovi proste museli urobiť.
Vedder si strihol duet so spevákom Soundgarden Chrisom Cornellom.
Po dokončení tejto povinnosti pozháňali bubeníka Davea Krusena a
pomenovali sa Mookie Blaylock na počesť basketbalistu New Jersey Nets.
Kvôli autorským právam si čoskoro zmenili názov na Pearl Jam (podľa
obľúbenej „psychedelickej“ zaváraniny Vedderovej prababky Pearl,
polovičnej Indiánky, s prírodným halucinogénnym peyotlom,), no na
Blaylocka nezabudli a debutový album nazvali "Ten" podľa čísla
10 jeho dresu. „Ten“ vyšiel v auguste 1991. Jeho cesta nahor, do
prvej desiatky albumov bola zdĺhavá, ale vytrvalá. Keď sa tam už
raz dostal (2.miesto v r. 1992), zotrval v nej niekoľko mesiacov. Album
splodil okrem iných aj singel „Jeremy“. V tejto piesni sa stretol
bolestne vášnivý Vedderov spev so srdcelomne úprimným textom opisujúcim
zmätok v duši vyplývajúci z osamotenosti spojenej s psychickými i
telesnými útrapami malého chlapca, pripomínajúce Vedderove neľahké
detstvo. Spevák sa pri písaní textu presne trafil do nálady hudby a
tak nečudo, že singel pumpoval album do (vzhľadom na grungeovú nahrávku)
nebeských výšok i do najvyšších rotácií sprievodného videoklipu
v MTV. Táto úžasná a naliehavá pieseň pritom ani nie je tou najlepšiou
na albume... Skvelo nakrútený klip dostal cenu MTV Video Music Award.
Mnohé z Vedderových textov nie sú veľmi zrozumiteľné. Reflektujú
jeho zložitý vnútorný svet a spevák ich odmieta komukoľvek vysvetľovať.
„Nie som dosť dobrý, aby som prinášal nejaké posolstvo a dával
ho do svojich textov,“ povedal na túto tému Eddie Vedder novinárom.
Aj keď sa predalo len v samotných USA 9 miliónov kusov nosičov s
albumom „Ten“, našli sa aj takí, ktorí tvrdili, že Pearl Jam sa
len vezú v závetrí grungeovej vlny, ktorú vzdula výraznejšia a
revolučnejšia Nirvana. Nebohý Kurt Cobain nazval skupinu „hŕbou
karieristov“ a vyhlásil, že Pearl Jam obliekli obyčajný rock do
grungeového šatu. Okrem vynikajúceho albumu boli Pearl Jam bez akýchkoľvek
pochybností aj vynikajúcou koncertnou kapelou. Magazín Spin v jednej
zo svojich recenzií uviedol že ich vystúpenia „sú také intenzívne,
že aj neveriaci odchádzajú z koncertov Pearl Jam s hlbokou úctou k
surovej emocionálnej energii, ktorú skupina vyvoláva.“ Vedder často
riskoval život šplhaním na pódiové lešenia a konštrukcie svetelného
parku aby vyhecoval divákov. Oddával sa fyzickému kontaktu s rozvášnenými
fanúšikmi skokom z pódia do ich dychtivo nastavených rúk. Pred
koncom roka 1992 Kurt Cobain vyzval Pearl Jam na uzavretie prímeria,
hlavne s Eddiem Vedderom. Svoje konanie vysvetlil veľmi prosto: „Už
sa k nim nebudem tak správať. Eddiemu to ubližuje a on je dobrý
chlap.“
Bubeník Krusen opustil zostavu krátko po ukončení nahrávok debutu
"Ten". Na turné ho zastúpil Matt Chamberlain a koncom roku
1991 si na bubenícku stoličku definitívne zasadol Dave Abbruzzese.
Turné trvalo 18 mesiacov. Pearl Jam koncertoval po menších halách
ako hlavná kapela a vo veľkých predskakoval pred Red Hot Chili
Peppers, Neilom Youngom a U2. V roku 1992 sa zúčastnil na turné s kočovným
festivalom Lollapalooza a otváral koncert Keitha Richardsa na Silvestra
1992. V tom istom roku si Vedder, Gossard a Ament zahrali ako sprievodná
kapela Matta Dillona Citizen Dick vo filme z prostredia Seattlu
"Singles". Hoci Pearl Jam označovali za alternatívnu
skupinu, spojitosť s klasickým rockom 60.-70. rokov bola očividná.
Vedder sa zapísal aj pri znovuzjednotení kapely The Doors (1993) kvôli
slávnosti uvedeniu Doors do Siene slávy rokenrolu, kde zaskakoval za
nebohého Jima Morrisona. Taktiež sa zúčastnil koncertov na počesť
Boba Dylana a Pete Townshenda (Who). Formácia sprevádzala Neila Younga
v piesni "Rockin` In The Free World" na udeľovaní cien MTV
Music Video Awards (1993).
Bolo zrejmé, že Vedder ako bývalý pracovník benzínovej pumpy sa ťažko
vyrovnával s rýchlo narastajúcou popularitou. Pri fotení sa ukazoval
v maske a v rozhovoroch s médiami bol nevrlý a nekomunikatívny.
Objavili sa správy, že vystupoval opitý, v roku 1993 ho zatkli v New
Orleans za opilstvo a rušenie verejného kľudu po roztržke v bare. Nič
z toho však neubralo na sláve kapely. Na druhej strane povedal svoje súkromné
telefónne číslo v celoštátne vysielanej rozhlasovej relácii pre prípad,
že by sa s ním chceli fanúšikovia pozhovárať. V zúfalej snahe
zachovať si aj napriek obrovskému úspechu ľudskú tvár chcel sám
odpovedať na všetky listy a komunikovať s fanúšikmi. Táto
neprozreteľnosť ho takmer uštvala. Druhý album "Vs." (1.,
1993) dosiahol predajný rekord. V deň vydania sa predalo 350 tisíc
kusov, do dvoch týždňov po vyjdení si ho kúpilo 1,3 miliónov fanúšikov.
Magazín Rolling Stones ho hodnotil ako „osobnú deklaráciu
uprednostnenia dôležitosti hudby pred obdivom.“ Niektoré piesne
tohoto albumu svedčili o tom, že skupina tvorivo dozrieva a prijíma
vplyvy rôznych skupín od Police, cez R.E.M. k Rolling Stones a
Beatles.
V roku 1994 nastal čas dramatických udalostí. Keď sa Vedder v apríli
dozvedel, že Kurt Cobain si odstrelil hlavu brokovnicou, dostal sa do
veľmi zlého psychického stavu, v ktorom zdemoloval svoju hotelovú
izbu. Kobainova smrť bola jedným z dôvodov na zrušenie letnej
koncertnej šnúry Pearl Jam, „lebo mu vzala vietor z plachiet“.
Druhým bol verejný boj skupiny s dominantným distribútorom
vstupeniek, firmou Ticketmaster, ktorá navzdory prianiu kapely predávať
vstupenky za najnižšie možné ceny pridaním vysokých servisných
poplatkov lístky poriadne predražila. Pearl Jam podal sťažnosť na
protimonopolný úrad a členovia kapely svedčili vo veci i pred príslušným
parlamentným výborom v snahe pozdvihnúť proti firme žalobu.
Ministerstvo spravodlivosti napokon žalobu zamietlo i keď sa ukázalo,
že bez firmy Ticketmaster nie je možné predať v USA takmer nijaké
vstupenky.
Kapela nenakrútila na podporu platne "Vs." žiadne
videoklipy. Namiesto toho sa vrátila do štúdia, aby splodila materiál
na tretí nosič pod názvom "Vitalogy". Vinylová verzia
albumu vyšla dva týždne pred cédečkom a kazetou, pričom sa
uchytila na 55. mieste v rebríčku magazínu Billboard, ako prvá od čias,
kedy sa vlády medzi hudobnými nosičmi ujali kompaktné disky. Po príchode
cédečiek s albumom "Vitalogy" do obchodov (november 1994),
stal sa z neho hit č.1. Zhruba v tom čase sa skupina dostala do krízy
v dôsledku hašterenia vyplývajúceho z „ponorkovej nemoci“
hroziacej rozpadom. Situácia sa trochu zlepšila, keď dlhoročný
priateľ všetkých členov Pearl Jamu Jack Irons nahradil na bubeníckom
bidielku Abbruzzeseho krátko po skončení nahrávania „Vitalogy“.
Irons vniesol do formácie nové možnosti komunikácie, ale to všetko
mohlo byť aj tak ohrozené jediným tuniakovým sendvičom, ktorý
Vedder zjedol 24. júna 1995 v San Franciscu. Vypredaný koncert v
Golden Gate Parku sprevádzaný množstvom problémov, ktorým predchádzalo
ešte viac problémov so zabezpečením predchádzajúcich koncertov,
mohol byť tým posledným pre vynervovanú skupinu, keď Vedder otrávený
skazenou rybou vydržal len sedem piesní a skončil v nemocnici. Spásonosný
anjel zachraňujúci Pearl Jam sa volal Neil Young. Veterán rockových
pódií a organizátor tejto benefičnej akcie zastúpil Veddera a
skupina koncert dohrala i keď sa to fanúšikom veľmi nepáčilo, lebo
hrali veci z Youngovho albumu "Mirror Ball", ktorý s Youngom
(ale bez Veddera) nahrala kompletná zostava Pearl Jam začiatkom roka.
Young mal na to leto s Pearl Jamom zaistené európske turné, ktoré aj
úspešne absolvovali. Vedder sa z otravy vyliečil a zbytok formácie
sa vyliečil z ponorkovej nemoci. Uvedomili si, že bez Veddera to nie
je ono a odmietli pridanie ďalších termínov do Youngovho koncertného
kalendára. Dokonca niektoré dohodnuté vystúpenia zrušili a ponáhľali
sa za Eddiem domov. Narýchlo zostavili krátku koncertnú šnúru a v
októbri vyrazili na cesty opäť spolu. Koncerty vo veľkých mestách
(Salt Lake City, San Jose, San Diego, San Francisco) Pearl Jam vysielal
do okolia prostredníctvom vlastnej pirátskej rozhlasovej stanice
Monkeywrench Radio s dosahom niekoľkých kilometrov.
Vydanie albumu „No Code“ priviedlo formáciu k vážnej komerčnej
dileme. Pearl Jam dlhé roky zaťato odmietal propagovať svoje albumy
tradičnými kanálmi ako sú videoklipy a promorozhovory, lenže vývoj
situácie na hudobnom trhu ich k tomu nemilosrdne donútil. Priaznivci
kapely sa sťažovali na malý počet koncertov (najmä v čase
„vojny“ s Ticketmaster-om) a tak sa skupina musela podvoliť. S
„No Code“ absolvovali dvojročné americké a európske turné, pričom
trafili aj do Prahy, kde odohrali nezabudnuteľný koncert. Aj keď
tento album ani zďaleka nedosiahol predajnosť druhotiny „Vs“
(„mizerných“ 367 tisíc kusov za týždeň oproti miliónu
„Vs“). Aj tak to bol najpredávanejší album roka 1996. Skupina sa
úporne snažila udržať ceny lístkov svojich koncertov na čo najnižšej
úrovni. Kde to bolo len trochu možné, predávali sa prostredníctvom
bezplatnej telefónnej linky bez asistencie sprostredkovateľských
firiem.
V októbri vyšiel článok v magazíne Rolling Stone, ktorý Veddera
vykreslil ako falošného introverta, čo o sebe vymýšľal srdcervúce
príbehy a predstieral, že mal ťažké detstvo i keď v skutočnosti
bol úspešným a obľúbeným študentom. Na pomoc mu vtedy skočilo veľa
osobností z prvej ligy medzi nimi Michael Stipe (frontman R.E.M.), či
vdova po Kurtovi Cobainovi, Courtney Love (Hole). Pre Pearl Jam bola
kritika ako lahodné ovocie. „Slabý“ predaj albumu „No Code“
Vedder komentoval slovami, že pokles záujmu o svoju tvorbu Pearl Jam očakával
už pri predchádzajúcom albume, takže si z toho nerobia nijaké
starosti. „Je to skvelé,“ povedal Vedder, „teraz sa môžeme cítiť
trošku normálnejšie". Lenže prišiel rok 1998 a s ním album
„Yield“, ktorý svojím zvukom, naliehavosťou a témami pripomenul
najviac hodnotený „Ten“. Opäť rozkúril plameň radosti a pridal
k doterajším verným priaznivcom tisícky ďalších.
Koncertnú a nahrávaciu prestávku Pearl Jamu po skončení propagačných
podujatí s „Yield“ využil Vedder na svoj vedľajší „zábavný“
projekt s akustickou formáciou C Average. Okrem vlastných vystúpení
robil koncom novembra 1999 predskokana znovuzjednotenej skupine Who na
benefičnom koncerte v prospech Maryville Academy v Illinois. Špeciálna
inštitúcia pre zneužívané deti už po tretí raz profitovala z
dobročinnosti gitaristu Who, Pete Townshenda. Tentoraz mu pomáhali
okrem Veddera aj starí kolegovia zo skupiny. Treba podotknúť, že na
svete asi nie je väčší obdivovateľ a znalec Who než Eddie Vedder,
ktorý využíva každú príležitosť aby niečo s Who alebo pre Who
urobil. Koncom roka Pearl Jam nenáhlivo nahrávali materiál, ktorý sa
začiatkom jari toho nasledujúceho premenil na album „Binaural“ s
ktorým sa skupina vydala na celosvetové turné. Svoj zdržanlivý prístup
k médiám v súvislosti s propagáciou svojej najnovšej piesňovej
kolekcie zmenila ešte na zdržanlivejší a tak zaujímavých informácií
o poslednom albume posledných rockových tribúnov 20. storočia
skupiny nie je veľa. Okrem štúdiových, vydal Pearl Jam v roku 1998
„živý“ album, ale z akýchsi príčin na ňom chýba tá podmanivá
energická atmosféra, ktorá z Pearl Jamu urobila najslávnejšiu
existujúcu grungeovú kapelu posledného desaťročia.
|